Välkommen till CF-träning

 

De pedagogiska instruktionsfilmerna gör det lättare för dig att komma igång och fortsätta din träning. Hitta övningar som förbättrar din rörlighet, kondition, arm- och benstyrka eller bara gör att du mår bättre. CF-träning är framtaget i samarbete med en fysioterapeut med erfarenhet av att hjälpa personer med cystisk fibros.

Alla övningar från CF-träning samlade i två filmer. De pedagogiska instruktionsfilmerna gör det lättare för dig att komma igång och fortsätta din träning. Hitta övningar som förbättrar din rörlighet, kondition, arm- och benstyrka eller bara som gör att du mår bättre. Nedan hittar du även varje film för sig.

8. Armsträck/Jägarvila
Denna övning är bra för:

  • Rörlighet i överkroppen
  • Benstyrka

Gör så här:

Stå lutad mot en vägg med fötterna en bit ifrån väggen, böj knäna 90 grader.
Vinkla höfterna bakåt så att hela ryggen är i kontakt med väggen.
Sträck en arm upp mot väggen, sträck den andra armen nedåt mot väggen.
Stå kvar och håll denna position. Ta ett djupt andetag. Andas sedan ut långsamt. Skifta armarnas positioner. Gör detta i 45 sekunder. Vila i 15 sekunder. Gör övningen 3 gånger.
 

8. Armsträck/Jägarvila
Denna övning är bra för:

  • Rörlighet i överkroppen
  • Benstyrka

Gör så här:

Stå lutad mot en vägg med fötterna en bit ifrån väggen, böj knäna 90 grader.
Vinkla höfterna bakåt så att hela ryggen är i kontakt med väggen.
Sträck en arm upp mot väggen, sträck den andra armen nedåt mot väggen.
Stå kvar och håll denna position. Ta ett djupt andetag. Andas sedan ut långsamt. Skifta armarnas positioner. Gör detta i 45 sekunder. Vila i 15 sekunder. Gör övningen 3 gånger.